متن خبر تولید ملی :

مزیت رقابتی
شاید بتوان کلیدی‌ترین واژه را در بحث تولید ایرانی و حمایت از آن، مفهوم «مزیت رقابتی» دانست. این اهمیت از آن جهت است که سنگ بنا و محور تمام بحث‌های مربوط به رقابت میان بنگاه­ها با یک‌دیگر و هم‌چنین رقابت میان بنگاه‌های داخلی با رقبای خارجی را مسأله‌ی مزیت رقابتی شکل می­دهد. به رغم استفاده‌ی وسیعی که در متون مطبوعاتی و نیز در کلام مدیران اجرایی و حتی گاه نظریه پردازان از این واژه می­شود اما متأسفانه به نظر می­رسد که مفهوم آن به درستی درک نشده است و از این رو ارایه‌ی تعریفی دقیق از آن لازم به نظر می­رسد. هر محصول یا خدمتی که به یک مصرف کننده عرضه می­شود بی­گمان برای آن فرد سطحی از رضایت خاطر یا در اصطلاح اقتصاددانان مطلوبیت به همراه دارد.

حمایت از تولید ایرانیالبته هر کالا یا خدمتی دارای ویژگی‌های متعددی است که هر یک از این ویژگی‌ها در ایجاد مطلوبیت کل کالا نقش دارد و بنابراین، رضایتی که از مصرف یک کالا برای فرد حاصل می­شود، مجموع و برآیند مطلوبیت تک تک ویژگی‌های اشاره شده است. به عنوان مثال اگر کالای مورد نظر یک خوراکی باشد، ویژگی‌های مهم آن را می­توان مزه، رنگ، نشان، خواص پزشکی و نظر مثبت یا منفی مردم راجع به آن، ماندگاری و فساد ناپذیری، قیمت آن و… دانست.

بدون شک فرد به هنگام خرید این محصول به طور خودآگاه یا حتی ناخودآگاه تمام مشخصه‌های آن را در نظر می­گیرد، آن گاه این مشخصه­ها را با مشخصه ­های سایر کالای مشابه مورد مقایسه قرار می‌دهد و در نهایت یکی را به دیگری «ترجیح» داده و اقدام به خرید آن می­کند. مفهوم مزیت رقابتی دقیقاً در هنگام شکل‌گیری ترجیحات آشکار می­شود. به عبارت بهتر «مزیت رقابتی» ناشی از آن دسته مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی از یک کالا (یا خدمت) است ( مخصوصاً کالای ایرانی ) که منجر به ترجیح نهایی آن کالا به کالاها (و خدمات) مشابه می‌شود و عاملی است که موجب برتری و ترجیح عملی محصول یک شرکت نسبت به دیگر شرکت‌ها از سوی مصرف کنندگان می‌گردد و از این رو نقش اصلی را در میزان فروش یک محصول ایفا می‌کند.

در ارتباط با این مفهوم به ظاهر ساده و در واقع پیچیده، دانشمندان بحث‌های زیادی انجام داده‌اند و موشکافانه ابعاد و نحوه‌ی شکل­گیری و تشخیص آن را مورد بحث قرار داده­اند. در واقع تنها راه این که علت ترجیح یک کالا به خصوص بر سایر کالاها را بدانیم، درک مزیت رقابتی نهفته در آن مخصوصاً در تولید ایرانی است. ناگفته نماند که اگرچه بسیاری از این مزیت‌ها طبیعی و ماهیتی می­باشند اما بسیاری دیگر نیز پس از مطالعات فراوان و دقیق از سوی شرکت‌های سازنده (با حمایت دولت‌ها) در محصول گنجانده شده‌اند و بدین طریق موفق به فتح بازارهای داخلی یک کشور و حتی رسوخ عمیق به بازارهای کشورهای دیگر گردیده­اند.

انواع مزیت رقابتی

دسته‌بندی‌های متعددی برای مزیت رقابتی وجود دارد. اما آنچه که در این مجال طرح آن مناسب و بلکه ضروری است، تبیین و تشریح «مزیت ناشی از هزینه‌ی کم‌تر» در مقابل «مزیت ناشی از تمایز بیش‌تر» است که اولی دلالت بر ترجیح یک کالا از سوی مصرف کنندگان به دلیل قیمت کم‌تر و به عبارت بهتر ارزان‌تر بودن نسبی است در حالی که دومی تمایز و تفاوت زیاد برخی وجوه یک کالا را نسبت به کالاهای مشابه نشان می­دهد. هم‌چنین یادآور می‌شویم که هر شرکتی در هنگام اتخاذ استراتژی تولید و فروش خود معمولاً تنها خلق یکی از این مزیت‌ها را سرلوحه‌ی کار خود قرار می‌دهد و بر آن متمرکز می‌شود. (این موضوعی است که متأسفانه در غالب شرکت‌های داخلی در ایران رعایت نمی‌گردد.) یک مثال خوب از مزیت هزینه‌ای را می‌توان استراتژی برخی شرکت‌های چینی دانست که با آگاهی از وضع تورم و سطح درآمد پایین در بسیاری از کشورهای آسیایی به رغم این که توانایی زیادی در ساخت محصولات با کیفیت و استفاده از مواد اولیه‌ی خوب و کارگران متخصص دارند، اما با اقدام به کاستن از کیفیت تلاش می‌کنند تا به مزیت رقابتی هزینه‌ی کم‌تر دست یابند و در عمل نیز با این استراتژی بازارهای بسیاری از کشورهای یاد شده را اشغال نموده‌اند.

در مقابل باید از مزیت رقابتی ناشی از تمایز بیش‌تر نام برد که حتی با وجود قیمت‌های بالاتر، عموماً با اقبال بیش‌تر مصرف کنندگان مواجه می‌شود و شرکت‌هایی که این استراتژی را در پیش گرفته‌اند، موفق می‌شوند کالاهای خود را گاه حتی با چندین برابر قیمت کالاهای مشابه به فروش برسانند. از این گروه می‌توان خدمات برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی را نام برد که رمز موفقیت آن‌ها تمایز و تفاوت فاحشی است که مشتریان در مقایسه میان خدمات آن‌ها با خدمات سایر شرکت‌ها احساس می‌کنند و از این رو با وجود قیمت‌های بسیار بیش‌تر، با تقاضای زیادی مواجه هستند. به عنوان مثال خدمات متمایز بانک‌های سوئیس را می‌توان یک نوع دیگر از این استراتژی دانست. بسیاری از این بانک‌ها دارای کارکنانی می­باشند که هر یک به حداقل چهار زبان بین‌المللی مسلط هستند و از این رو به هر مشتری با هر گویشی از اقصی نقاط جهان مشاوره داده و از آن‌ها حمایت می‌شود و مشتریان نیز به سهولت در امور مالی نیاز خود را در میان می‌گذارند.

این مسأله مزیتی است که تنها در بانک‌های این کشور مشاهده می‌شود و بر اساس تعریفی که در ابتدای مقاله عنوان شد، مزیتی رقابتی به شمار می‌رود. مزیت رقابتی دیگری که این بانک‌ها را از سایر رقبایشان متمایز می‌کند، عدم افشای اطلاعات شخصی و مالی مشتریان در مقابل هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی است. در مجموع این مزیت‌ها موجب گردیده است که این بانک‌ها بتوانند با وجود سود کم‌تری که نسبت به سایر بانک‌های رقیب به سپرده­های مشتریان می­دهند هم‌چنان با اقبال مواجه باشند. به طوری که حتی شنیده شده است که برخی از این بانک‌ها سپرده‌های با سود منفی نیز دارند یعنی در مقابل نگهداری پول و حفظ امنیت آن و نیز عدم افشای اطلاعات از مشتری مبلغی هم دریافت می‌کنند.

دولت و مزیت رقابتی

لذا مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که کار دولت به هیچ عنوان خلق مزیت رقابتی نیست بلکه حمایت از آن است. به عنوان مثال دست‌یابی به مزیت‌های متمایز معمولاً با هزینه‌های بالایی میسر است که دولت می‌تواند برخی از آن‌ها را کاهش دهد.

شاید اکنون بتوان به پرسشی که در ابتدا طرح گردید، پاسخی هر چند به اجمال داد. دولت باید از مزیت‌های رقابتی ایجاد شده توسط تولید کنندگان ایرانی حمایت کند. البته در آینده بیان خواهد شد که دولت هم در مرحله‌ی ایجاد و خلق مزیت رقابتی و هم در مرحله‌ی حفظ و گسترش آن می­تواند حضور بسیار مؤثری داشته باشد اما با توجه به این که این سلسله نوشتار با هدف روشن شدن فضا و کمک به دولت مردان و نجات آنان از سردرگمی در چگونگی حمایت از تولید داخلی تدوین گردیده است، بیان مفصل این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و از این رو نوشتارهای آینده به نحوه‌ی ورود صحیح دولت به عرصه‌ی حمایت از مزیت رقابتی اختصاص خواهد یافت.

منبع : رجانیوز

دیدگاه خود را ارسال کنید

*

code

تولید ملی، تولید ایران، سال تولید ملی، تولید ملی حمایت، حمایت از تولید ملی

ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی

تولید ملی : حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی با  که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، دولت را مکلف کردند برای تسریع در عملیاتی کردن این سیاست‌ها در کمترین زمان ممکن، راهکارها را تنظیم کرده و... "ادامه خبر"

تولید ملی در گرو زیربنای اطلاعاتی

تولید ملی : تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شعاری بود که در ابتدای سال، باعث ایجاد دلگرمی تولید کنندگان و کارکنانشان شد، دلگرمی که متاسفانه خیلی به درازا کشیده نشد. در همین راستا، به بیان نامه ای که اخیراً برای جناب آقای مرتضی بابایی تهیه کننده... "ادامه خبر"

تبدیل تهدید به فرصت با حمایت از تولید ملی

تولید ملی : تولید ملی در این تلاطم بازار ارز دچار چالش هایی گشته است که نه بر تولید کننده که به صورت مستقیم با این مسئله مواجه است ، و نه بر مصرف کننده داخلی که افزایش قیمت تمام شده محصولات را لمس میکند ، پوشیده نیست . تحریم ها و کارشکنی های صورت گرفته از سمت دولت... "ادامه خبر"

تولید ملی ، همت ملی ، راهکاری برای حمایت از تولید

تولید ملی : تولید ملی در بسیاری از جنبه ها قابل تحلیل است و این که چه راه هایی ما را به تحقق این مهم میرساند ، همواره از جنبه های متعددی مطرح شده است . اما امروزه در بسیاری از تحلیل ها و نقد هایی که در خصوص تحقق شعار سال یعنی تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی... "ادامه خبر"

تولید ملی کماکان اولین اولویت کشور

تولید ملی : تولید ملی امروزه در چه جایگاهی در کشور قرار دارد ؟ با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم بجنورد در خصوص تولید ملی و نیز اوضاع اقتصادی اخیر کشور و تشدید تحریم ها ، همگان بر این باور هستند که تولید ملی کماکان اولین اولویت کشور بوده و مسئولین و... "ادامه خبر"

جای خالی تولید ملی در سینما

تولید ملی : الف – شاهرخ صالحی کرهرودی: ایران پس از انقلاب اسلامی توانسته است با بهره‌گیری از “کار و سرمایه متخصصان ایرانی” در بسیاری از عرصه‌های مورد نیاز کشور به خودکفایی رسیده و بتواند با بهره‌گیری از “تولید ملی” در راستای حذف وابستگی‌ها گام... "ادامه خبر"

دشمن شماره یک تولید ملی عدم بکارگیری فارغ‌التحصیلان است

تولید ملی : مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه : تحقق اهداف سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مدنظر رهبر فرزانه انقلاب تنها راهکار برون‏رفت از مشکلاتی است که دشمنان ایجاد کرده‏ اند. خسرو عزیزی سه‌شنبه شب در نخستین هم‏اندیشی... "ادامه خبر"

مهمترین ثروت مورد نیاز رونق تولیدملی چیست؟

تولید ملی : اگر مهمترین ثروت کشور برای رونق تولید ملی نه نفت است، نه تمدن، نه اعتماد به نفس و بلند پروازی، نه قوانین حمایتی، نه صنایع دانش بنیان حال و آینده، پس این ثروت چیست؟ به گزارش تولید ملی ، قتصاد ما باید “مغز محور” باشد. از ابتدا بگذارید مشخص کنیم که... "ادامه خبر"

تشکیل کمیسیون تولید ملی منوط به توافق

تولید ملی : جعفر قادری با اشاره به برگزاری دو جلسه نمایندگان مجلس ومسئولان دولتی برای بررسی مشکلات اقتصادی کشوردر هفته گذشته اظهارداشت: در تعطیلات مجلس دو جلسه مشورتی با مسئولان دولتی برگزار شد که البته به دلیل تعطیل بودن مجلس و عدم حضور همه اعضای تعیین شده... "ادامه خبر"

تشکیل فراکسیون تولید ملی در مجلس نهم

تولید ملی : حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی، از تشکیل فراکسیون تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی خبرداد و گفت: هم اکنون ۱۹۰ نفر از نمایندگان عضویت این فراکسیون را امضاء کرده اند و این فراکسیون هفته آتی تشکیل جلسه می دهد. وی در ادامه درباره... "ادامه خبر"

رونق تولید ملی ، پیوند خلاقیت دانشجویان

تولید ملی : به گزارش ایرنا، اعضای تیم دانشجویی کمیکار دانشگاه محقق اردبیلی که نام ˈونداˈ به معنای امید و آرزو را برای خود برگزیده اند، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: شعار ˈما می توانیمˈ برای جوانان ایرانی در همه حال، دست یافتنی... "ادامه خبر"

چه اقداماتی به تولید ایرانی لطمه می‌زند؟

تولید ملی : مزیت رقابتی شاید بتوان کلیدی‌ترین واژه را در بحث تولید ایرانی و حمایت از آن، مفهوم «مزیت رقابتی» دانست. این اهمیت از آن جهت است که سنگ بنا و محور تمام بحث‌های مربوط به رقابت میان بنگاه­ها با یک‌دیگر و هم‌چنین رقابت میان بنگاه‌های داخلی با رقبای... "ادامه خبر"

الزامات تولید ملی در شرایط تحریم

تولید ملی : گروه اقتصادی برهان/ کرم سلیمانی؛ شرایط کنونی کشور از چند جهت حساس است. از یک طرف غرب تحریم‌های نفتی برضد کشور را آغاز کرده، تحریم‌هایی که به اعتقاد برخی پاشنه‌ی آشیل اقتصاد کشور را هدف‌گذاری کرده است. از طرف دیگر دولت فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را... "ادامه خبر"

چاه ویل «ولع مصرف» در مسیر تولید ملی

تولید ملی : حمایت از کار و سرمایه ایرانی را نمی‌توان و نباید تنها به وجه تولید فروکاست. این سکه روی دیگری نیز دارد که همانا مقوله مصرف و مصرف کننده است. فارغ از سیاست‌های حمایتی از تولید کننده داخلی، مانند طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی مصرف کننده نیز... "ادامه خبر"

کاهش ۳۰ درصدی حجم ترانزیت کالا در مرزهای کشور

تولید ملی : مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی شامخ فرابر، با بیان این که حمایت از تولید ملی در صورت فراهم کردن زمینه‌های رشد صنایع تولیدی در کشور، موجب تقویت نوآوری و بروز خلاقیت صنعتی می‌شود، یادآور شد: هرگونه ضعف و نقصانی در حمایت از تولید ملی می‌تواند... "ادامه خبر"

حامیان سایت تولید ملی :
طراحی سایت ف.ا ام البنین (س)

صفحه اصلی سایت تولید ملی | درباره سایت تولید ملی | ثبت محصولات در سایت تولید ملی | تبلیغات در سایت تولید ملی | جستجوی پیشرفته در تولید ملی